Kamienie milowe – 8-14 miesięcy życia

cze 25, 2021 | 8-18 miesięcy, Chodzenie, Czworakowanie, Wiek dziecka, Wstawanie

To czas, który z perspektywy rodzica jest z jednej strony bardzo wyczekiwany, a z drugiej strony dość energochłonny. Dowiadujemy się, jak dostosowaliśmy nasz dom do małego człowieka, którego jest teraz wszędzie pełno i jak szybko potrafimy poderwać się z kanapy, lecąc na ratunek. Nagle okazuje się, że nie tylko nasz maluch trenuje równowagę i koordynację, ale my rodzice również 🙂 To fantastyczny czas pełen niespodzianek!

Umiejętności niemowlęcia w 8 miesiącu życia

8 miesiąc życia bywa bardzo intensywnym okresem w rozwoju malucha. Duża część dzieci potrafi już siedzieć, z siadu skośnego przechodząc w siad prosty. Brak konieczności podparcia w czasie siadu powoduje, że dziecko może swobodnie bawić się rączkami. Maluch coraz lepiej radzi sobie z koordynacją, umie kręcić głową w każdą stronę i zachowuje przy tym równowagę.

Swobodne przechodzenie z czworaków do leżenia na brzuchu i na odwrót, znakomicie urozmaica zabawę. Ruchy dziecka są celowe; wie jak chwycić zabawkę lub jak się do niej dostać. Zaczyna aktywnie czworakować i w ten sposób się przemieszcza, chociaż na początku może mieć kłopot z ruchem naprzemiennym rąk i nóg.

Mięśnie dziecka są coraz mocniejsze, dlatego już wtedy można zaobserwować pierwsze próby klęku, czy nawet stawania przy meblach lub w łóżeczku. Bardzo ważną częścią ciała są rączki, bo wstawanie na tym etapie polega głównie na podciąganiu się do góry. Rodzice muszą zadbać o bezpieczeństwo dziecka, gdyż pierwsze próby podnoszenia się często kończą się niekontrolowanym upadkiem.

Dłonie malucha są coraz sprawniejsze, a on sam ćwiczy chwytanie przy pomocy kciuka. Lubi kontrastowe i dźwięczne zabawki, chętnie hałasuje, uderzając przedmiotami o siebie. Głośno gaworzy, próbuje rozmawiać i rozumie słowo „nie”.

Co potrafi 9-miesięczny maluch?

W 9 miesiącu życia maluch doskonali samodzielne siedzenie, coraz chętniej staje przy meblach, chociaż nie zawsze potrafi usiąść z powrotem na podłodze.

W czasie zabawy lubi rzucać rzeczami i patrzeć, gdzie spadają. Interesuje się swoim lustrzanym odbiciem, chociaż nie ma jeszcze świadomości, kto tam jest. Śmieje się, lubi być w centrum zainteresowania. Okazuje uczucia tym, których kocha. Bardzo intensywnie rozwija się pod względem psychospołecznym, zaczyna dawać buziaki i przytulać się do rodziców. Ma mocny kontakt z rodzicami i nie lubi rozstań.

Umie machać na pożegnanie i klaskać w dłonie. Lubi zabawy, które angażują ręce, typu „kosi, kosi łapki”.

Rozwój niemowlęcia w 10 miesiącu życia

Niemowlę w 10 miesiącu życia dużą część czasu spędza ćwicząc samodzielne stanie przy meblach. Podejmuje pierwsze próby wspinaczki np. na kanapę lub na schody, chociaż nie potrafi zejść z powrotem na dół.

W trakcie siedzenia swobodnie sięga po zabawki, rozumie, że musi przyciągnąć kocyk, żeby zdobyć upatrzoną rzecz. Lubi takie, które doskonalą zdolności manipulacyjne małych rączek. Pokrętła, przyciski, klawisze, migające światełka – właśnie takie zabawki stanowią największe źródło zainteresowań malucha.

Pierwsze świadome „mama” i „tata” najprawdopodobniej usłyszysz właśnie teraz, chociaż nie będą one spersonalizowane, bo np. pan w kolejce też może zostać nazwany tatą 😉 Niemowlak reaguje już dobrze na swoje imię. To czas, kiedy dziecko przywiązuje się do kocyka, pieluszki czy przytulanki i ta towarzyszy mu nieustannie.

Twoje maleństwo potrafi gaworzyć i próbuje nawiązać kontakt z konkretną osobą. Bywa bardzo zawiedzione lub złe, gdy wybrana osoba nie okaże mu zainteresowania.

Co powinno umieć dziecko w 11 miesiącu życia?

Ciekawość świata to główna cecha 11-miesięcznego malucha. Dzięki temu, że potrafi sprawnie się przemieszczać i uczy się wspinać na meble, ma dostęp do szafek i szuflad, z których uwielbia wszystko wyrzucać. Próbuje stawać bez podtrzymywania i chodzi bokiem, trzymając się mebli.

Ciągle ćwiczy chwytanie małych przedmiotów, uczy się wkładać klocki do sortera, buduje pierwsze wieże z dwóch klocków. W trakcie czytania bajki próbuje przekładać strony.

Bardzo ważna umiejętność to naśladownictwo. Miny, gesty, kaszel czy śmiech otaczających malucha ludzi, odgłosy zwierząt – to doskonałe przykłady do naśladowania. Samodzielne jedzenie sztućcami, czesanie się szczotką do włosów lub mycie ząbków to ciągłe ćwiczenie koordynacji i nabieranie nowych doświadczeń.

Umiejętności rocznego dziecka

„Moje dziecko chodzi!” Taka myśl bardzo często towarzyszy rodzicom, gdy ich maluch kończy pierwszy rok życia. Zupełnie samodzielne chodzenie to najważniejsza umiejętność 12 miesiąca. Duża część dzieci potrafi chodzić prowadzona za jedną rękę.

Chodzenie bywa ciągle bardzo nieporadne. Dziecko kołysze się na boki i nie potrafi się zatrzymywać. Rączki są wyciągnięte do przodu, tak aby maluch mógł złapać się czegoś przy zatrzymywaniu lub asekurować ewentualny upadek. Jego miednica jest pochylona do przodu, tułów lekko odchylony do tyłu, a nogi są szeroko rozstawione.

Dziecko zaczyna interesować się innymi dziećmi i próbuje się z nimi bawić. Maluch ma duże poczucie własności w kwestii zabawki, którą trzyma w rączkach i nie umie się dzielić. Używa przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem, jest dobrym obserwatorem i naśladowcą. Zna swoje zabawki; wie, które świecą, które hałasują, a z których można coś ułożyć.

Jeśli dziecko próbuje stawiać pierwsze kroki bez pomocy dorosłych, każdy rodzic musi przygotować się na upadki, a co za tym idzie – siniaki i guzy. Zapewnij dziecku bezpieczne warunki do rozwoju, ale pamiętaj, że upadek to normalna rzecz przy pokonywaniu tak ważnych kamieni milowych. Nie reaguj przesadnie, gdy upadek jest niegroźny. Naucz malucha wstawać i się podnosić. Z biegiem czasu sam zacznie się asekurować, dzięki czemu każdy kolejny upadek będzie lepiej znosił. Pamiętaj też, że zamiast mówić „Nic się nie stało!”, bo przecież się stało, lepiej powiedzieć „Zaraz przestanie Cię boleć!” albo „Mama/tata już Cię przytula!”.

Rozwój dziecka 13-14 miesiąc życia

Dziecko po przekroczeniu pierwszego roku życia kończy okres niemowlęctwa. Zazwyczaj jest już na tyle sprawne w chodzeniu, że potrafi iść samodzielnie w określone miejsce, zatrzymać się tam, gdzie chce i schylić się po zabawkę.

Najczęściej zmiana pozycji nie sprawia mu żadnego problemu. Umie usiąść, wstać, iść i w każdym momencie zmienić kierunek chodu. Podejmuje pierwsze próby biegu.

Rodzicu! Pamiętaj, że Twoje dziecko to mały indywidualista. Jeśli opanowuje niektóre umiejętności wolniej niż jego rówieśnicy, ale wciąż znajduje się w tzw. oknie rozwojowym, to znaczy, że rozwija się prawidłowo. Nie porównuj swojego malucha z innymi. Gdy wydaje Ci się, że Twoja pociecha rozwija się wolniej pod względem ruchowym, ale wyprzedza swoich kolegów pod względem rozwoju społecznego i na odwrót, to znaczy, że wszystko najprawdopodobniej jest w porządku. Jeśli jednak jest coś, co wzbudza Twoje wątpliwości, skonsultuj się z pediatrą lub fizjoterapeutą.

To tyle jeżeli chodzi o kamienie milowe? Chcecie przeczytać podobne teksty, ale z podziałem ze względu na okna rozwojowe? 😀

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Michalina Pokorska z dziećmi

Cześć! Jestem Michalina, fizjoterapeutka dziecięca z 15-letnim doświadczeniem. Prywatnie jestem żoną i mamą dwójki wspaniałych dzieci 🙂

Czytaj więcej

Kursy online

Kursy online

Oczekujesz na narodziny swojego dziecka lub Twoje maleństwo właśnie pojawiło się na świecie? Sprawdź moje kursy online.

Idź do kursów

Darmowa karta rozwoju dla Rodziców niemowlaka!

Darmowa karta rozwoju dla Rodziców niemowlaka

Zarejestruj się do newslettera i pobierz całkowicie DARMOWĄ kartę rozwoju maluszka oraz KOD RABATOWY na nasz kurs.



Znajdź mnie na Facebooku

Facebook Pagelike Widget

Zapisz się do Newslettera!

Zarejestruj się do newslettera i pobierz całkowicie DARMOWĄ kartę rozwoju maluszka oraz KOD RABATOWY na nasz kurs.

Kursy online

Oczekujesz na narodziny swojego dziecka lub Twoje maleństwo właśnie pojawiło się na świecie? Sprawdź moje kursy online.